Czym tak naprawdę są złącza Typ 1 i Typ 2

Typ 1 i Typ 2 to dwa najpopularniejsze typy złączy AC stosowane w samochodach elektrycznych na terenie Europy. Powstały dla różnych rynków i różnią się budową oraz parametrami technicznymi. Typ 1 opracowano z myślą o Ameryce Północnej, gdzie domy korzystają z instalacji jednofazowej. Oznacza to mniejszą moc ładowania i sprawia, że złącze to spotykane jest głównie w starszych modelach pojazdów.
Typ 2 zaprojektowano dla Europy, gdzie powszechnie stosuje się zarówno instalacje jednofazowe, jak i trójfazowe. Dzięki temu oferuje wyższą wydajność i jest oficjalnym standardem UE dla publicznych stacji AC.

Budowa złączy i różnice w mocy ładowania

Typ 1 posiada pięć pinów i umożliwia ładowanie jednofazowe do 7,4 kW. To praktyczne, ale już nieco przestarzałe rozwiązanie, szczególnie w kontekście nowoczesnych pojazdów wymagających większych mocy. Złącze bazuje na standardzie SAE J1772.
Typ 2 ma siedem pinów i obsługuje ładowanie jedno i trójfazowe. Publiczne stacje AC w Europie dostarczają zazwyczaj do 22 kW, co złącze Typ 2 w pełni wykorzystuje. Konstrukcja złącza spełnia standard EN 62196, gwarantując bezpieczeństwo i wysoką wydajność.

Kompatybilność pojazdów i okres stosowania

Typ 1 w Europie jest obecnie rzadko spotykany. Można go znaleźć głównie w starszych pojazdach, takich jak Nissan Leaf (2010 2017), Mitsubishi Outlander PHEV (do 2018) oraz pierwsze generacje modeli Kia i Hyundai plug in.
Typ 2 stał się standardem w Europie od 2014 roku i jest montowany w większości nowych samochodów elektrycznych. Ułatwia to ładowanie zarówno w domu, jak i w publicznych punktach.

Fig. 1 – Widok ładowarki Typ 1.

Fig. 2 – Widok ładowarki Typ 2.

Bezpieczeństwo podczas ładowania i mechanizmy blokujące

Typ 1 korzysta z ręcznego klipsa, który stabilizuje wtyczkę, ale nie zabezpiecza kabla automatycznie. To rozwiązanie jest mniej bezpieczne w miejscach publicznych.
Typ 2 blokuje kabel automatycznie po rozpoczęciu ładowania. Kabel można odłączyć dopiero po odblokowaniu pojazdu. To praktyczne i znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie.

Dlaczego Typ 2 jest standardem w Europie

Typ 2 obsługuje większą moc, zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa i jest w pełni kompatybilny z europejskimi instalacjami trójfazowymi. Z tego powodu stał się dominującym standardem ładowania AC.

Check out our products

    • How does a portable EV charger work?

    • Produkujemy kable do ładowania dla wszystkich samochodów elektrycznych i każdej sytuacji

    • Ile prądu zużywa ładowanie samochodu elektrycznego?

    • What is a portable EV charger?

    • Jaka jest różnica między stroną męską a żeńską wtyczki kabla do ładowania EV?

    • Jaka jest różnica między stroną męską a żeńską wtyczki kabla do ładowania EV?

    Choosing the correct EV charging connector is not guesswork. It starts with confirming the technical standard your vehicle was built for and checking that the cable matches that standard exactly. Every EV uses either a Type 1 or a Type 2 AC connector, and this is defined by the vehicle manufacturer, not by the charging station. Always confirm your vehicle’s connector type using official documentation such as the user manual, manufacturer specifications, or verified vehicle databases.

    For Type 2 setups, which are standard in Europe from 2014 onward, look for evidence of compliance with CE and UKCA regulations. Independent testing from accredited bodies, such as TÜV, adds further validation that the cable meets the correct EN 62196 standards for the exact Type 2 model. These markings and certificates confirm that the connector design, pin layout, materials, and safety tolerances follow the required European regulations.

    When dealing with Type 1 vehicles, which were common in Europe between 2010 and 2018, confirm that the cable is built to the SAE J1772 standard. This ensures the correct single phase pin configuration and communication protocol. Although Type 1 is less common today, certified cables remain essential because they must precisely match the vehicle’s inlet design and electrical requirements.

    Also consider the practical environment where the cable will be used. For outdoor charging, the enclosure and connectors should be built with a high IP rating, ideally IP65 or higher, to protect the contacts from water and dust. Even though the safety logic of the charging process lives inside the EVSE or wallbox, the cable itself must be manufactured with high quality materials to prevent mechanical wear, heat buildup, or premature failure.

    Finally, always verify the authenticity of the cable. Every certified Type 1 or Type 2 cable should offer clear documentation, including the Declaration of Conformity and traceable serial numbers. These elements ensure that the cable you are using is built to the correct standard for your vehicle and that it is safe, durable, and ready for daily use.

    Sprawdź nasze produkty

    Wybierz swój samochód

    Znajdź rekomendowane kable do ładowania dla swojego konkretnego samochodu

    • Type 1 vs. Type 2: What is the real difference?

      Typ 1 vs. Typ 2: Jaka jest prawdziwa różnica?

      Czym tak naprawdę są złącza Typ 1 i Typ 2 Typ 1 i Typ 2 to dwa najpopularniejsze typy złączy AC stosowane w samochodach elektrycznych na terenie Europy. Powstały dla...

      Typ 1 vs. Typ 2: Jaka jest prawdziwa różnica?

      Czym tak naprawdę są złącza Typ 1 i Typ 2 Typ 1 i Typ 2 to dwa najpopularniejsze typy złączy AC stosowane w samochodach elektrycznych na terenie Europy. Powstały dla...

    • Why public kWh prices vary so much

      laczego ceny kWh na publicznych stacjach ładowa...

      Ceny ładowania publicznego różnią się znacznie. Dowiedz się, dlaczego – i jak kable Voldt® z czystej miedzi pomagają zmniejszyć straty energii i koszty ładowania.

      laczego ceny kWh na publicznych stacjach ładowa...

      Ceny ładowania publicznego różnią się znacznie. Dowiedz się, dlaczego – i jak kable Voldt® z czystej miedzi pomagają zmniejszyć straty energii i koszty ładowania.

    • What safety features to look for in an EV charging cable

      Jakie funkcje bezpieczeństwa są ważne w kablu d...

      Ładowanie samochodu elektrycznego powinno być proste—i przede wszystkim bezpieczne. Odpowiedni kabel lub przenośna ładowarka potwierdzają bezpieczeństwo dzięki weryfikowalnym certyfikacjom, solidnej ochronie środowiskowej oraz pewnym zabezpieczeniom elektrycznym. Ten przewodnik pokazuje dokładnie,...

      Jakie funkcje bezpieczeństwa są ważne w kablu d...

      Ładowanie samochodu elektrycznego powinno być proste—i przede wszystkim bezpieczne. Odpowiedni kabel lub przenośna ładowarka potwierdzają bezpieczeństwo dzięki weryfikowalnym certyfikacjom, solidnej ochronie środowiskowej oraz pewnym zabezpieczeniom elektrycznym. Ten przewodnik pokazuje dokładnie,...

    • 1-phase vs 3-phase charging & 16A vs 32A

      Ładowanie 1-fazowe vs. 3-fazowe & 16A vs. 32A

      Poznaj różnicę między ładowaniem 1-fazowym a 3-fazowym i dowiedz się, dlaczego wybór między 16A a 32A jest kluczowy dla szybkości ładowania twojego EV. Ten przewodnik jasno wyjaśnia, jak napięcie, natężenie...

      Ładowanie 1-fazowe vs. 3-fazowe & 16A vs. 32A

      Poznaj różnicę między ładowaniem 1-fazowym a 3-fazowym i dowiedz się, dlaczego wybór między 16A a 32A jest kluczowy dla szybkości ładowania twojego EV. Ten przewodnik jasno wyjaśnia, jak napięcie, natężenie...

    1 z 4

    Eager to learn more about EV chargers? Contact us!