Czym tak naprawdę są złącza Typ 1 i Typ 2
Typ 1 i Typ 2 to dwa najpopularniejsze typy złączy AC stosowane w samochodach elektrycznych na terenie Europy. Powstały dla różnych rynków i różnią się budową oraz parametrami technicznymi. Typ 1 opracowano z myślą o Ameryce Północnej, gdzie domy korzystają z instalacji jednofazowej. Oznacza to mniejszą moc ładowania i sprawia, że złącze to spotykane jest głównie w starszych modelach pojazdów.
Typ 2 zaprojektowano dla Europy, gdzie powszechnie stosuje się zarówno instalacje jednofazowe, jak i trójfazowe. Dzięki temu oferuje wyższą wydajność i jest oficjalnym standardem UE dla publicznych stacji AC.
Budowa złączy i różnice w mocy ładowania
Typ 1 posiada pięć pinów i umożliwia ładowanie jednofazowe do 7,4 kW. To praktyczne, ale już nieco przestarzałe rozwiązanie, szczególnie w kontekście nowoczesnych pojazdów wymagających większych mocy. Złącze bazuje na standardzie SAE J1772.
Typ 2 ma siedem pinów i obsługuje ładowanie jedno i trójfazowe. Publiczne stacje AC w Europie dostarczają zazwyczaj do 22 kW, co złącze Typ 2 w pełni wykorzystuje. Konstrukcja złącza spełnia standard EN 62196, gwarantując bezpieczeństwo i wysoką wydajność.
Kompatybilność pojazdów i okres stosowania
Typ 1 w Europie jest obecnie rzadko spotykany. Można go znaleźć głównie w starszych pojazdach, takich jak Nissan Leaf (2010 2017), Mitsubishi Outlander PHEV (do 2018) oraz pierwsze generacje modeli Kia i Hyundai plug in.
Typ 2 stał się standardem w Europie od 2014 roku i jest montowany w większości nowych samochodów elektrycznych. Ułatwia to ładowanie zarówno w domu, jak i w publicznych punktach.
Fig. 1 – Widok ładowarki Typ 1.
Fig. 2 – Widok ładowarki Typ 2.
Bezpieczeństwo podczas ładowania i mechanizmy blokujące
Typ 1 korzysta z ręcznego klipsa, który stabilizuje wtyczkę, ale nie zabezpiecza kabla automatycznie. To rozwiązanie jest mniej bezpieczne w miejscach publicznych.
Typ 2 blokuje kabel automatycznie po rozpoczęciu ładowania. Kabel można odłączyć dopiero po odblokowaniu pojazdu. To praktyczne i znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie.
Dlaczego Typ 2 jest standardem w Europie
Typ 2 obsługuje większą moc, zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa i jest w pełni kompatybilny z europejskimi instalacjami trójfazowymi. Z tego powodu stał się dominującym standardem ładowania AC.